top of page
  • Facebook Classic

In de les

Spieren verliezen vaak geleidelijk hun optimale lengte en slaan spanning op, waardoor het skelet in een 'onnatuurlijke' houding wordt gedwongen. Dit vermindert ruimte in het gewricht en verhoogt frictie, pijn en slijtage. Het verstoort ook de balans in de samenwerking tussen houdingsspieren en bewegingsspieren. Een "goede houding" wordt "werken" en is vermoeiend. Oppervlakkige "quick fix" correcties zoals "trek je schouders naar achter" brengen enkel meer spierspanning en daardoor meer stress met zich mee. Het vermogen van het lichaam om te balanceren en reflexief te reageren in allerlei situaties neemt dan af.

 

In de lessen bezoeken we de verschillende plekken waar spanning zich ophoopt; door middel van de zwaartekracht, druk, rek en ademhaling. Als de chronische spanning het lichaam verlaat, kan het skelet zijn beweeglijkheid hervinden. Deze mobiliteitstraining zorgt voor een betere lichaamshouding, we oefenen nieuwe bewegingspatronen en zijn daarna opgewarmd  om de spieren in het volledige bewegingsbereik van de oefening te gaan versterken

 

De bewegingen worden strategische vertraagd, dit geeft meer tijd om de beweging te verwerken en vergroot het lichaam gevoel. Traagheid helpt bij het ontwikkelen van kracht en spiercontrole, omdat het momentum uit de beweging wordt gehaald. Dit wordt ook wel Time Under Tension genoemd, dus meer tijd en meer belasting op de spiervezels. We bouwen daarmee het spieruithoudingsvermogen geleidelijk op. Voor verdere  progressie van de belastbaarheid worden weerstandbanden gebruikt.

Sommige deelnemers zeggen ook wel: "het is bewust bewegen". Het is een bewuste vorm van mobiliteits kracht en balans training. Als we vaker bewust bewegen, kunnen onze bewegingen ons grotere gezondheidsvoordelen gaan geven. 

bottom of page