2016_03_19_1338.JPG
IMG_20220604_153013 (1).jpg
Bejaarde bij Gymnastiek

1. Bewegingslessen met een duidelijk doel

In deze cursus van 10 lessen van 1 uur en 15 min, worden nieuwe beweegstrategieën aangeleerd, die direct betrekking hebben op de algemene dagelijkse levensverrichtingen. Daardoor kunnen de oefeningen meteen toegepast worden in het dagelijks leven.

 2. Doelgroep

Deze cursus is bedoeld voor 55 plussers, die gemotiveerd zijn om mee te doen. Er wordt gebruik gemaakt van vrij eenvoudige oefeningen, waarin iedereen zijn/haar eigen grens kan opzoeken. De enige vereiste voor deze serie groepslessen is dat de deelnemers nog zelfstandig kúnnen lopen. Er zijn maximaal 8 deelnemers (de actuele coronamaatregelen in acht nemend), zodat er voldoende ruimte blijft voor persoonlijke begeleiding.

3.Soepeler bewegen

 

In de lessen worden corrigerende oefeningen gebruikt om de natuurlijke beweegpatronen te herstellen voor de optimale functie en levensduur van het lichaam. Als het lichaam weer terug komt naar een verticalere positie, wordt bewegen soepeler en lichter. Vanuit een neutrale positie heeft elk gewricht een maximaal bewegingsbereik in alle richtingen. Dit is noodzakelijk om soepel dagelijkse bewegingen te kunnen uitvoeren. Zoals het lopen, zitten, bukken, tillen, evenwicht bewaren, naar de grond bewegen en omhoog komen, je lichaam overal kunnen aanraken en verzorgen etc.  Bewegen vanuit de neutrale houding vergroot mobiliteit, kracht en evenwicht, bewegen voelt makkelijker en plezieriger. Senioren vergroten zo hun zelfvertrouwen en zelfredzaamheid en krijgen meer grip op medische en/of sociale klachten. 

 

4. De les thema´s:

1. Bewegen vanuit je zwaartepunt

2. Het staan; hoe dragen we ons lichaamsgewicht?

Het contact met de grond als referentiepunt.

3. Je balans zoeken; stabiliseren vanuit de voeten, de benen en de heupen.

Statische en dynamische balans.

4. Lopen met een actieve impuls en traplopen

5. Onderrug, bekken en heupen bij het zitten, bukken en tillen.

6. De bovenrug mobiliseren voor betere balans.

7. Kracht in de armen zonder spanning in de nek. 

8. De lange weg naar de vloer en omhoog.

Als mobiliserende en versterkende oefening.

9. Vertrouwd worden met kleine valmomenten.

10. Herhaling van de belangrijkste oefeningen.

Lessen in Leidschendam:

maadag 9: 00 - 10: 15, voor 55+

maandag 10: 30- 11: 45, voor 75+

Les in Voorburg:

maandag 15:00 - 16: 15 voor nieuwe groep per 12 sep

Data cursus :

De maandagen:  9 mei, 16 mei, 23 mei, 30 mei, 13 juni, 20 juni, 27 juni, 4 juli, 11 juli, 18 juli

Na de zomer start weer 12 sep, 19 sep, 26 sep, 3 okt, 10 okt, 17 okt, 24 okt, 31 okt, 7 nov, 14 nov

Locaties: De Plint, Frederiklaan 7, Leidschendam en De groene Loper, van Royenstraat 2, Voorburg

Prijs cursus : 82 euro voor de gehele cursus

Aanmelden: via regenererendbewegen@gmail.com of sms 06 53139574

Om mee te doen heb je alleen niet knellende kleding nodig. Je hoeft niet lenig te zijn of een goede conditie te hebben.

Neem een gratis proefles voor 55+ of voor 75+ op maandag 12 sep

om 9:00 voor 55+ en om 10:30 voor 75+ in Leidschendam

om 15: 00 in Voorburg. Aanmelden is noodzakelijk

Wat zeggen de deelnemers zelf?

"Door de inspirerende en vakkundige leiding van Mirre kan ik door de cursus onder andere veel beter lopen (zonder stok zoals voorheen) en beter en gemakkelijker opstaan uit een zittende houding.
Echt een aanrader." Willem (78 jaar)

"Vooral door de grondoefeningen heb ik mijn angst om te vallen overwonnen, doordat ik heb geleerd hoe zelfstandig weer overeind te komen. Maar het is natuurlijk niet de bedoeling om te vallen en daar helpt deze cursus ook aan bij”.  Victor (87)

 

"Ik ben blij dat er een cursus is om senioren bewust te maken van hun lichaam en het lichaam soepel te houden, veel geleerd en goed uitgelegd."  Els (68)

 

"De cursus heeft mij echt soepeler gemaakt." Julia (65)